|
Når du oplever at befinde dig på bunden af brønden,
erkender du de mure, du intet kan stille op med. Herfra må du overgive
dig for at finde dig selv, som det siges, for det, du ser, er
personlighedens forestilling om egen magt, og samtidig ser du klart,
at denne magt ikke findes, og derfor bliver denne forestilling til
mure, der rejser sig omkring dig.
Vær klar over, at når du ser dette billede, har du
erkendt, at personligheden er bange for verden og på grund af denne
frygt skaber mure omkring sig. Så det er din personligheds
beskyttelse, der rejser sig omkring dig. Det er den nødvendige
beskyttelse for en personlighed, der føler sig alene og afskåret fra
sin kilde. Kunne den blot se sig selv som en del af kilden. Kunne den
blot se, at den holdes i live og ikke fungerer ved egen kraft, så
ville den erkende, at den aldrig har været alene og heller ikke er det
nu. Men det er sandt, at personligheden er som i en brønd, hvor der er
mørke og kun et fjernt lys, som ikke tilhører den, og som den forgæves
rækker ud efter. Men der er du ikke.
Dette billede er blot udtryk for, at du er på
visit. Du har tilladt dig selv at gæste en synsvinkel, hvor verden er
fremmed. Dette er personlighedens synsvinkel. Lad ikke din
personlighed skabe dit verdensbillede. Lad den udføre handlinger på
din vejledning, ligesom du selv kan få vejledning fra niveauer, der
ligger over dig i kærlighed. Du står over din personlighed. Således
kan du også behandle din personlighed med kærlig omsorg uden på nogen
måde at identificere dig med den, ligesom en voksen kan give sit barn
omsorg uden at blive et barn.
Så når du ser dette billede af mure, der rejser sig
omkring dig, så vid, at det er som et frygtsomt barn, hvis øjne du kan
se ud igennem, ligesom du kan leve dig ind i andre menneskers
forestillinger, selv om disse mennesker ikke er dig, og give dem råd
og vejledning. For som du ved, er det altid nemmere at give råd og
vejledning, når man kan se tingene udefra. På samme måde kan du se din
personlighed udefra og betragte den som det frygtsomme væsen, den er –
og du vil kunne se, at hvis du fordømmer den eller skælder den ud
eller vender den ryggen, så forøger du blot dens frygt. Idet du
betragter den udefra kan du se, at din personlighed har brug for at
blive beroliget. Lad blot billedet af de høje mure være til stede, lad
følelsen af hjemløshed eller frygt eller utilstrækkelighed være til
stede. Betragt - og se dette væsen, der føler sig fortabt, og du vil
opdage, at du føler omsorg for det og trang til at lægge armene om det
og trøste det.
Dette væsen er din personlighed, som du må tage dig
kærligt af, for den føler sig fortabt i verden. Og I to kan udrette
meget sammen, hvis du opfører dig som den voksne og tager din
personlighed ved hånden og viser den, hvordan den kan handle i verden
uden at tro på sin frygt. Da er det op til dig at berolige den så
meget, at den ikke længere føler sig fortabt.
Du er ikke din personlighed, og dette billede fra
en truende verden er ikke dit. Det er det frygtsomme barns verden, og
når du oplever den, ved du, at du har brug for den voksnes omsorg og
beroligelse. Du er denne voksne. Dette er din identitet, og du vil
mærke, at det er sandt, fordi du vil føle dig hjemme, når du tager
dette ansvar. I dette ansvar, udførelsen af denne opgave, vil du føle
dig tryg og i harmoni med verden. Og derfor kan du til enhver tid give
din barnepersonlighed den trøst og omsorg, som den har brug for. Men
giv ikke barnet selv dette ansvar, for da er det, at det vil
overvældes af opgaven, det vil blindt slå fra sig, det vil bryde
sammen og krybe i skjul. Dette er, hvad der sker, når du overvældes af
frygt eller opgivelse. Du har givet et barn for stort et ansvar.
Du må være klar over, at personligheden ikke kan
magte den opgave at forme dit liv på en basis af fred og som et udtryk
for kærlighed. Det kan kun du selv. Og din personlighed spiller her en
vigtig rolle som den, der skal hjælpe dig med at realisere dine
intentioner på fysisk plan. Men den kan kun hjælpe dig, hvis du sørger
for dens velbefindende og sørger for, at den føler sig tryg og godt
tilpas. Du må derfor påtage dig ansvaret for at vejlede den og ikke
forveksle dig selv med det barn, der er din personlighed, og som lever
sammen med dig. Hvis du har oplevet at blive overladt til dig selv i
en følelse af fortabthed uden at kunne finde trøst hos nogen eller i
noget, er det fordi du er ved at være parat til at påtage dig dette
ansvar.
Du er den voksne i Gud. Du er den, der hviler og
kender kærlighedens magt, du er den, der ved, at vi alle er forbundet,
og du er den, der fører denne overbevisning ud i verden. Og den, du
først og fremmest skal bruge denne viden over for, er din
personlighed, for den står mellem dig og verden. I kraft af din
medfølelse kan du mærke den i dit indre og kalde det dit indre barn,
men i forhold til, hvor du selv befinder dig, er det rent faktisk dit
ydre barn, der lever i tiden som det redskab, der skal hjælpe dig med
at manifestere. I første omgang animerer den dig gennem sin frygt og
fortabthed til at vise kærlighed og omsorg for de frygtsomme og
fortabte. Og giver du også din personlighed selv denne omsorg, vil du
opleve, at du også får omsorg tilbage fra verden, mens du møder mindre
og mindre modstand og mindre og mindre kamp. I samme grad, som din
personlighed nyder godt af din fred, viden og trøst, i samme grad vil
dens frygt og længsel ikke stå mellem dig og verden, og du vil møde
den samme kærlighed derude, som du bærer i hjertet.
Hvis du er sammen med et deprimeret eller vredt
menneske, og du har kontakt til dine følelser, vil du føle den samme
tristhed eller vrede som den anden. Dette gør det muligt for dig at
føle, hvad dette andet menneske føler. Af den grund forveksler du dog
ikke det andet menneske med dig selv eller begynder at sige om dig
selv, at du er rødhåret, hvis den anden er rødhåret og du ikke er.
På samme måde med din personlighed. Den er ikke
dig. Og dog siger du alt for let: „Jeg er bange." „Jeg er vred." „Jeg
længes". Men du er ikke bange. Du er ikke vred. Du længes ikke. Du har
blot i dette liv fået en personlighed med dig som ledsager, og den er
bange. Den er bange for ikke at få, hvad den stræber efter, den er
vred over sin egen utilstrækkelighed, og den længes efter at komme
hjem. Du er i stand til at føle alt dette, fordi du kan føle, hvad din
personlighed føler. Men det gør dig ikke lig med din personlighed.
For at kunne opleve ud fra denne virkelighed har du
brug for et navn til dette væsen, som ikke er dig. Utallige veje, som
fører til oplysning og befrielse fra frygt, har alle det til fælles,
at de giver dette væsen et navn, så du erkender, at du selv er noget
andet, og dette er det afgørende ved disse veje. Kald dette væsen for
din personlighed, dit ego, dit indre eller ydre barn eller et hvilket
som helst navn, men sørg for, at det bliver et kærligt navn, som får
dig til at betragte personligheden med kærlige følelser, for kun
kærligheden kan give dig magten til at berolige den. Når du gør dette,
er du, hvor du ønsker at være og har ikke brug for vejen derhen.
Jens-Ole Paulin. |